Irene Nordli, Maisengel, 1996

Irene Nordli, Maisengel, 1996

2000 / MUSEET ÅPNER DØRENE

Tidligere kulturjournalist for Fædrelandsvennen, Emil Otto Syvertsen, skrev følgende kronikk i lokalavisen om Sørlandets Kunstmuseums åpning 7. februar 2000 (utdrag):


"Vanligvis liker jeg ikke å stå i kø. Enda verre - å gå i kø. Lørdag gikk og sto jeg i kø i et par timer, og hadde det veldig gøy. Alle de andre i køen lot også til å trives aldeles utmerket. Det er ikke så ofte man ser flere tusen mennesker nikke og smile til hverandre og bekrefte at dette, det er stort. Jeg hadde ikke behov for å klage på manglende service, det gjorde ingenting at jeg ikke fikk nyte kunsten i fred og ro - det kan jeg gjøre en annen dag, Men det var utrolig morsomt å oppleve kø for kunst i min egen lille by, i sommerbyen Kristiansand, i porten mot Europa, byen vi fnyser litt av når vi later som det er en storby, fnyser enda mer av når den utgir seg for å være kulturby, i den byen vi mange ganger elsker å hate, men som vi faktisk trives ganske godt i. Og så ville værgudene at det faktisk var aldri så lite vårluft akkurat denne februardagen.

"Det er definitivt noe nytt når nær 3000 mennesker strømmer til en kunstutstilling på en dag."

En ny tidsalder begynte i Kristiansand lørdag. Det er kanskje i sterkeste laget å hevde at kulturens tidsalder begynte med åpningen av Sørlandets Kunstmuseum. Med det er definitivt noe nytt når nær 3000 mennesker strømmer til en kunstutstilling på én dag. Slikt har aldri skjedd før i denne byen. Kunstmuseet hadde plassert folk med telleapparat ved inngangen, men da de hadde klikket inn 2500 mennesker ga de opp. Senere på åpningsdagen, da museet åpnet dørene for konsert om kvelden, var det mer enn 200 mennesker inne, stort sett ungdom og unge voksne. Søndagen var det 500 voksne og 100 barn inne for i fred og ro kunne betrakte utstillingene, den store Nupen-utstillingen og presentasjonen av verker fra den faste samlingen" (...)

Artikkel i FVN 07.02.2000. Foto: Rune Holm Schulstad
Artikkel i Agderposten 07.02.2000.

2001 / ALFREDO ANDERSEN

Museet viser en stor utstilling med malerier av Alfred "Alfredo" Emil Andersen (1860-1935). Den utvandrede kristiansanderen forlot Europa på terskelen til modernismen, og ble kjent som "malerkunstens far" i delstaten Paraná i Brasil. I 2001 får hjembyen endelig oppleve hans kunst.

Alfredo Andersen, Fra Garveriet i Elvegata, udatert.

Alfredo Andersen, Fra Garveriet i Elvegata, udatert.

Alfredo Andersen, Fra Garveriet i Elvegata, udatert.

2002 / THILO SCHODER

Den tyske arkitekten Thilo Schoder (1888-1979) sto bak flere kjente bygg på sørlandet. I 2002 blir hans produksjoner vist frem på et norsk museum for første gang, og utstillingen blir svært godt tatt i mot. Boken om Schoder som publiseres samtidig er museumsbutikkens mest selgende frem til i dag.

Utdrag fra boka Thilo Schoder. Tysk arkitekt i Norge 1932-1979 skrevet av Frank Falch og Nina Stokset Nilsen:

I 1976 deltok Morgenbladets journalist Kåre Langvik-Johannessen på den årlige kongressen til det internasjonale Hofmannsthal-selskapet.1 Den var for anledningen lagt til den lille alpebyen St. Moritz i Østerrike. Han ble gjort oppmerksom på en eldre herre som angivelig var fra Norge. Det påfallende var at mannen snakket tysk som en innfødt. Plutselig lød en kvinnestemme på umiskjennelig Flekkefjord-dialekt. Det var operasangerinnen Bergljot Schoder-Dahl som henvendte seg til sin mann, arkitekten Thilo Schoder. Slik ble journalisten kjent med kunstnerparet og deres dramatiske historie. Stor var overraskelsen over at en av Tysklands anerkjente arkitekter fra 1920-tallet og tidligere elev av mesterarkitekten Henry van de Velde, hadde hatt opphold i Norge siden 1933 hvor han hadde etablert en ny karriere som arkitekt, uten at dette i særlig grad var blitt påaktet av verken arkitektmiljøet eller offentligheten forøvrig. Ingen av dem gav uttrykk for bitterhet over en turbulent livshistorie med avbrutte karrierer og ny oppstart, men utstrålte en verdighet som gjorde inntrykk.2

Les hele artikkelen her.

TRIGGER BRYNE OFFSET FOTO: SOLBYGG, KRISTIANSAND


2003 / STAUSLAND
OG HESTVOLD


De to anerkjente kunstnerne Thomas Hestvold (f. 1957) og Mette Stausland
(f. 1956) viser henholdsvis frem maleri
og kulltegninger. Begges tilknytning til Sørlandet gjør det til en populær utstilling blant publikum.

2004 / DETOX OG QUARTFESTIVALEN


Det er sommer. Det er sol. Det er Quartfestivalen i Kristiansand i 2004. Det vakte stor oppsikt når det ble kjent at den koreanske kunstneren Shu Lea Cheang ønsket å filme personer som har samleie i en lavvo. Filmen var ment å vises på Sørlandets Kunstmuseum i ettertid, men prosjektet avlyses i siste liten grunnet alle reaksjonene.

Avisoppslag fra Fædrelandsvennen og Agderposten.

Avisoppslag fra Fædrelandsvennen og Agderposten.

2005 / LEONARD RICKHARD



Arendalitten Leonard Rickhard (f. 1945) er uten tvil en av Norges mest kjente kunstnere. Det er vanligvis hans malerier som får oppmerksomhet, men i denne utstillingen viste han for første gang tegninger også – til publikums begeistring.

Verk: Leonard Rickhard, Trett modellflybygger II, 1984-85.

Verk: Leonard Rickhard, Trett modellflybygger II, 1984-85.

2006 / INGER JOHANNE RASMUSSEN

Tekstilkunsten til Inger Johanne Rasmussen (f. 1958) skaper assosiasjoner til ulike tradisjoner innen maleriet. Motivene i utstillingen Gjenfortellinger tar utgangspunkt i mønster med tydelige referanser til brukstekstiler. I Rasmussens verk er mønstrenes egenart forsterket, ofte gjort voldsommere, og blåst opp i størrelse.

2007 / ROCK´N´ROLL VOL 1

Under Quartfestivalen i 2007 viste museet rockerelaterte kunstverk fra 60-årene og frem til 2000tallet, laget av kunstnere fra hele verden. Utstillingen tok utgangspunkt i det tidlige 60-tallet, den perioden da kunst og rockemusikk på alvor begynner å gli i inn i hverandre, og trakk trådene videre frem til datidens kunstscene. Utstillingen ble laget i samarbeid med Nörrköpnings Konstmuseum i Sverige.

 

2008 / BÅRD BREIVIK

Bård Breivik (1948-2016) var en norsk billedhugger og en av Norges mest profilerte samtidskunstnere. I 2008 fylte han museet med sine arbeider. Som et ledd i utstillingen ble det rundt om i Kvadraturen i Kristiansand også plassert ut 17 steinskulpturer, blant annet den store, sorte steinportalen som står ved Domkirken. Skulpturen ble innkjøpt ved et spleiselag og står der den dag i dag, til glede for både innbyggere og tilreisende.

Bård Breivik, 3 organiske strenger, 2006

Bård Breivik, 3 organiske strenger, 2006

2009 / OLAV CHRISTOPHER
JENSSEN

PANORAMA

Olav Christopher Jenssen er en av Norges mest anerkjente nålevende kunstnere som også har en betydelig internasjonal karriere. I 2009 inntok O. C. Jenssen Sørlandets Kunstmuseum med den store separatutstillingen «Panorama». Utstillingen omfattet et stort antall nye malerier og skulpturer og var et samarbeid mellom Sørlandets Kunstmuseum, Kunsthallen Brandts (Odense, Danmark) og KIASMA (Helsinki, Finland).

Utstillingen tiltrakk seg et stort antall besøkende fra hele regionen, men også fra resten av landet da Sørlandets Kunstmuseum var eneste visningssted i Norge.

Fædrelandsvennen, 2009

Fædrelandsvennen, 2009

2010 / MORTEN VISKUM

Etter et skolebesøk med Oasen skole får ungdomsskoleelev, Judith Moi, en sterk reaksjon. Hun skriver følgende innlegg i FVN 9. april 2010:

«Hva syns du om døde dyr og døde mennesker? Jeg personlig liker det ikke i det hele tatt! Vi skulle på klassetur til Sørlandets Kunstmuseum og der fikk vi sett alt mulig som kunne fått en alligator til å spy! Overalt du så var det døde rotter og kroppsdeler fra mennesker. Det var en død hånd som Morten Viskum bruker til å male sine portretter. Æsj! 

Morten Viskum er en litt annerledes kunstner som stiller ut døde ting. Jeg vet ikke hvorfor, det eneste jeg vet er at det er ekkelt! Når vi gikk inn i et eller annet rom i museet, var det alltid noe dødt der. Det var en begravelse med en død rotte, det var utstoppede dyr, det var døde rottebabyer på miniglass som bare var 10-14 dager gamle. Jeg personlig syns ganske synd på rottene, mens andre i klassen syns ikke det gjorde noe om noen rotter døde. De var visst bare skadedyr for dem! 

Jeg vet ikke med deg, men dette kaller ikke jeg for kunst. Kunstmuseet burde tenke seg bedre om når de velger utstillinger til museet sitt. Noe som kan kalles for kunst. For dette var direkte kvalmt, synes jeg!» - Judith Moi, 8a, Oasen skole i Fædrelandsvennen 9. april 2010».  

2011 / EIJA-LIISA AHTILA

Where is Where?

En markant internasjonal kunstner startet vår finske satsning for 2011. Videoinstallasjonen Where is Where? av Eija-Liisa Ahtila
(f. 1956) omslutter publikum med fire projeksjoner og tar dem med på en intens og gåtefull reise hvor fortid smelter sammen med nåtid, og hvor våre vante forestillinger om filmmediet både utfordres og overskrides. 
 
Where is Where? er tidligere vist på Jeu de Paume i Paris, MoMA i New York og Parasol Unit i London. Med visningen på SKMU fikk videoinstallasjonen til Eija-Liisa Ahtila sin norske premiere. 

2012 / IRENE MYRAN

My Darlings

Irene Myran (1948-2019) viste helt nye arbeider i denne separatutstillingen. I en rekke fargerike og frodige komposisjoner undersøkte hun nye kombinasjoner av mønstre og figurative bilder, der hun beveget seg over i spennet mellom tekstilkunst og maleri. 

"Siden hun som liten jente lekte gjemsel i Etnografisk Museum i Oslo, har Myran latt seg fascinere av den store verdens visuelle rikdom. Hun kommer stadig vekk med bilder og begeistrede fortellinger om fantastiske museer og utstillinger i Amsterdam, Paris, London, eller andre steder. Hun snakker om sterke farger og interessante gjenstander, gode materialer og vakre mønstre. Hun snakker om historie, om verden, om fascinasjonen for å reise til både fjerne strøk og fjerne tider. Flere av hennes nyeste arbeider tar utgangspunkt i figurer, postkort, esker og andre ting med bilder, motiver eller mønster hun selv har samlet på reiser gjennom mange år".

2013 / YAYOI KUSAMA

Dots Obsession. Love Transformed into Dots

Yayoi Kusama er verdenskjent for sine arbeider og særlig sitt signarturmerke – polkadottene. I 2013 blir både foajeen og Sal 1 transformert. 
«Den spektakulære installasjonen ‘Dots Obsession’ er årets høydepunkt ved Sørlandets Kunstmuseum». Øyvind Storm Bjerke i Klassekampen, 17.07.13.  
 
Fra en bakgrunn innen tradisjonelt japansk maleri, dro Kusama som 20-åring til USA. Her fikk hun kontakt med prominente navn på den amerikanske kunstscenen. På 70-tallet returnerte hun til Japan hvor hun lever og virker fremdeles. Gjennom en kunstnerisk karriere som spenner over 70 år har hun blitt verdenskjent for sine arbeider og sitt signaturmerke – polkadottene. 

2014 / BARNAS KUNSTMUSEUM ÅPNER

Endelig åpnet vi vår nye avdeling på SKMU. I fire rom i første etasje kan barn fra 0-10 år boltre seg og utforske skulpturer, tegninger, keramikk, glass, videokunst og mye mer. Vi ønsker at barn og kunst skal smelte sammen i en morsom, kreativ og fantasifull lek, og vi ønsker å gi en god opplevelse for hele familien. 

2015 / TOMÁS SARACENO

14 Billions (Working title)

Den argentinske arkitekten og kunstneren Tomás Saranceno (f. 1973) stiller ut en enorm modell som forestiller nettet til den giftige edderkoppen sort enke. Installasjonen består av 8000 sorte elastiske bånd, spent fra gulv til tak og holdt sammen av 23 000 individuelle knuter.

Verk: Tomás Saraceno, 14 Billions (Working title), 2010. Foto: Leif Gabrielsen.

Verk: Tomás Saraceno, 14 Billions (Working title), 2010. Foto: Leif Gabrielsen.

2016 / NYTT KUNSTMUSEUM OG KULTURKVARTAL I KRISTIANSAND 


I forbindelse med Nicolai Tangens kunstgave til 
Kristiansand by, planlegges det et nytt bygg for Sørlandets 
Kunstmuseum og Tangen-samlingen på Silokaia. 
Arkitektkonkurransen for prosjektet ble gjennomført i to 
trinn, og bidragene ble vurdert av en jury. Det ble til slutt Mestreswåge Arquitectes som vant løsningsforslaget.

2017 / TORVALD MOSEID

Draumkvedet

  

Torvald Moseids (1917-2000) kunstverk Draumkvedet. stilles ut i 2017. Den 54 meter lange broderifrisen illustrerer folkevisen om Olav Åsteson som faller i dyp søvn på julaften og først våkner opp igjen 13. dag jul, på åpenbaringsdagen. I drømmen reiser Olav til den hinsidige, og i diktet forteller han om sine opplevelser på reisen. Det monumentale kunstverket ble en publikumsfavoritt.





2018 / TORI WRÅNES

Your Next Vacation is Calling

Tori Wrånes (f.1978) fra Kristiansand er med sin performancekunst en unik stemme i norsk samtidskunst, men også internasjonalt.
I videoinstallasjonen, Your Next Vacation is Calling utfolder det seg et abstrakt univers hvor møbler begynner å sveve og menneskelignende skapninger lager frirom til å skape nye ritualer.

2019 / Vallenes i Weidemann 

Jacob Weidemanns (f. 1923-2001) fargerike billedunivers inntar museet i 2018. I en spektakulær motevisning på museet, viser klesdesigner Veronica B. Vallenes frem en kolleksjon inspirert av kunstneren i utstillingen.  

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

2020 / TOM LID

SAVN

Museets siste store utstillingsåpning (8. februar 2020) før Norge stenges ned. Tom Lid (f. 1952) har siden midten av 1970-tallet vært en viktig brikke i landsdelens kunstliv.

I utstillingen fikk publikum oppleve en omfattende mengde med portretter som relaterer seg til å savne det som har vært.

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

Item 1 of 9

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD

FOTO: JACOB BUCHARD